Podsumowanie działań - raport

Raport

z realizacji działań programu SzPZ w Publicznej Szkole Podstawowej Nr 1w Zespole Szkolno-Przedszkolnym Nr 3 im. gen. Stanisława Dąbka w Nisku w roku szkolnym 2023/2024.

Cel główny: Rozpoznaję własne emocje i potrafię właściwie na nie reagować.

We wrześniu 2023 r. plan działań został przedstawiony przez Szkolny Zespół ds. Promocji Zdrowia. Został on zaakceptowany przez Radę Pedagogiczną i całą społeczność szkolną.
Wyznaczone i zaplanowane działania na rok szkolny 2023/24 posłużyły do wspierania i kształtowania właściwych postaw i umiejętności uczniów, w tym w zakresie radzenia sobie z emocjami.
Naszym celem było uświadamianie uczniom i ich rodzicom, jak ważne jest nazywanie, rozpoznawanie i akceptacja własnych uczuć i w jaki sposób wpływają one na pracę szkolną dzieci oraz nawiązywanie właściwych relacji z innymi uczniami, a także wspieranie i tworzenie atmosfery oraz aktywizowanie społeczności szkolnej do podejmowania działań propagujących odpowiedzialną postawę wobec siebie i innych. Chcieliśmy uczyć dzieci i ich rodziców samoświadomości oraz tego, że emocje nie są dobre ani złe. Dobre lub złe mogą być jedynie nasze reakcje na przeżywane emocje, zachowania jakie te uczucia wywołują.
Kierunki naszych działań były skupione wokół następujących zagadnień:
- wspieranie i kształtowanie właściwych postaw wobec własnych emocji;
- dostarczenie informacji o wpływie emocji na funkcjonowanie organizmu i nawiązywanie właściwych relacji międzyludzkich;

- wzbudzanie motywacji do pracy nad sobą i swoimi emocjami;
- dostarczanie wiedzy i dawanie dobrego przykładu;
- wzbudzanie i utrwalanie motywacji do dbania o prawidłowe relacje.
Trwała zmiana przyzwyczajeń zależy od świadomości ludzi i ich postaw. Dlatego najwięcej pracy potrzebowaliśmy w obszarze edukacji i upowszechniania wiedzy. Chcieliśmy mówić naszym uczniom dlaczego ich emocje są takie ważne, jak mogą je rozpoznać, nazwać i właściwie na nie reagować, podpowiadać , jak robić to prawidłowo i dawać przykład, za którym mogliby podążyć. Uczyć dziecko asertywnego wyrażania złości, opisywania zachowania, sytuacji i swoich reakcji na nią. Opanowanie kompetencji społecznych związanych z wyrażaniem swoich emocji, rozumieniem tego, co się dzieje między mną a innymi osobami, gdy wchodzimy w interakcje, umiejętność dostrzegania emocji u drugiej osoby i adekwatnego, empatycznego reagowania na nie, zdolność słuchania i konstruktywnego rozwiązywania konfliktów, to tylko niektóre z umiejętności potrzebnych do budowania satysfakcjonujących związków z ludźmi.
Założone cele realizowane poprzez:
÷ zajęcia edukacyjne i akcje społeczne;
÷ godziny wychowawcze;
÷ lekcje przedmiotowe;
÷ zajęcia z pedagogiem;
÷ warsztaty ze specjalistami z innych instytucji, fundacji, stowarzyszeń;
÷ kampanie społeczne;
÷ gazetkę promocji zdrowia i materiały przygotowane przez szkolny zespół promocji zdrowia.
Ewaluacja programu polegała na systematycznym monitorowaniu zaplanowanych zadań. Informacje niezbędne do ewaluacji pozyskiwane były poprzez:
- rozmowy i wywiady z uczniami, rodzicami i pracownikami szkoły;
- obserwację uczniów w różnych sytuacjach;
- wymianę uwag, spostrzeżeń i własnych doświadczeń podczas spotkań nauczycieli z rodzicami oraz zespołu do spraw promocji zdrowia;
- analizę dokumentacji szkolnej;
- sprawozdania i ewaluację projektów edukacyjnych;
- ankiety;
- analizę wytworów pracy uczniowskiej i ich zaangażowanie w działania promujące zdrowy styl życia.
W czerwcu 2024 r. przeprowadzono i opracowano wyniki ankiet zebranych od wszystkich
uczniów, nauczycieli i rodziców. Analiza zebranego materiału oraz wyniki obserwacji, zapisów w dziennikach lekcyjnych i wywiadów prowadzą do następujących wniosków:
- częstotliwość występowania konfliktów rówieśniczych zmniejszyła się o 25 %;
- poziom satysfakcji z klimatu i atmosfery w szkole zwiększył się u uczniów o 20 %;
nauczycieli o 22 %, a u pozostałych pracowników szkoły o 24 %.
Wyznaczone cele programu SzPZ „Rozpoznaję własne emocje i potrafię właściwie na nie reagować” w roku szkolnym 2023/2024 zostały w pełni zrealizowane.

Małgorzata Maciąg
szkolny koordynator zespołu ds. promocji zdrowia

NA GÓRĘ