CELE DORADZTWA ZAWODOWEGO
GŁÓWNE CELE DORADZTWA ZAWODOWEGO:
Przygotowanie uczniów VII i VIII klasy szkoły podstawowej metodami aktywnymi do wyboru kierunków kształcenia i zawodu poprzez samopoznanie, poznanie rynku pracy.
Przygotowanie uczniów do radzenia sobie z ciągłymi zmianami we współczesnym świecie.
Kształtowanie proaktywnych postaw we współczesnym świecie.
Wspieranie uczniów w doradzaniu kierunków dalszego kształcenia, wyboru zawodu i planowania kariery zawodowej oraz udzielaniu informacji w tym zakresie.
Wspieranie nauczycieli i rodziców w organizowaniu wewnętrznego systemu doradztwa zawodowego
oraz zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia.
Uczeń
Posiada informacje na temat różnych grup zawodowych (charakter wykonywanej pracy, wymagania
do konkretnego zawodu, przeciwskazania zdrowotne.
Rozwija swoje zainteresowania i umiejętności, wie jak się uczyć.
Rozwija umiejętność pracy w zespole (komunikatywność, zaangażowanie, właściwe relacje społeczne.
Prezentuje postawę szacunku do pracy.
Rozwija umiejętności pracy zespołowej, przełamywania barier środowiskowych oraz kształtowania właściwych relacji społecznych.
Zna czynniki trafnego wyboru szkoły i zawodu.
Rozwija umiejętność podejmowania decyzji.
Jest otwarty i przygotowany na wyznawania współczesnego świata (gotowość do zmian).
Posiada aktualną wiedzę z zakresu rynku edukacyjnego, rynku pracy, zawodów przyszłości, kierunków studiów.
Zna swoje predyspozycje zawodowe, mocne i słabe strony i ograniczenia, umiejętności, zainteresowania
i uzdolnienia.
Posiada sprecyzowane zainteresowania, zdolności i możliwości w zakresie mocnych i słabych stron.
Rodzice
Zostaną wyposażeni w wiedzę z zakresu rynku edukacyjnego – oferty szkół, kształcenie zawodowe, zdobywanie kwalifikacji zawodowych.
Zapoznają się z lokalnym rynkiem pracy.
Zostaną uświadomieni o istotnej roli rodzica/ opiekuna prawnego w procesie przygotowania dziecka do wyborów edukacyjno – zawodowych.
Uzyskają pomoc w rozpoznawaniu predyspozycji zawodowych dziecka i wspólnym planowaniu drogi zawodowej.
Poznają czynniki ważne przy wyborze szkoły.
Zaangażują się w pracę doradczą szkoły (np. prezentują swoje zawody, zakłady pracy, hobby, zainteresowania).
Zostaną wskazane źródła informacji – informatory, publikacje, adresy internetowe.
Nauczyciele
Współrealizują wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego w szkole.
Potrafią diagnozować potrzeby i zasoby uczniów.
Wykorzystują wiedzę o uczniu, pomagają mu określając jego ścieżkę edukacyjną i zawodową.
Umożliwiają rozwój zainteresowań, zdolności i talentów uczniów.
Realizują tematy zawodoznawcze.
Wspierają rodziców w procesie doradczym, udzielają informacji sugerując pracę ze specjalistą.
Włączają przedstawicieli instytucji i zakładów pracy w proces orientacji i doradztwa zawodowego w szkole.
Wyposażeni w materiały dydaktyczne, pakiet narzędzi diagnostycznych na poziomie VII i VIII klasy szkoły podstawowej, scenariusze zajęć do prowadzenia zajęć z doradztwa zawodowego.
Zapewnienie dostępu do aktualnych informacji z zakresu doradztwa zawodowego np. strony ORE - analizują losy absolwentów.