CELE DORADZTWA ZAWODOWEGO

GŁÓWNE CELE DORADZTWA ZAWODOWEGO:

Przygotowanie uczniów VII i VIII klasy szkoły podstawowej  metodami aktywnymi do wyboru kierunków kształcenia i zawodu poprzez samopoznanie, poznanie rynku pracy.

Przygotowanie uczniów do radzenia sobie z ciągłymi zmianami we współczesnym świecie.

Kształtowanie proaktywnych postaw we współczesnym świecie.

Wspieranie uczniów w doradzaniu kierunków dalszego kształcenia, wyboru zawodu i planowania kariery zawodowej oraz udzielaniu informacji w tym zakresie.

Wspieranie nauczycieli i rodziców w organizowaniu wewnętrznego systemu doradztwa zawodowego
oraz zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia.

 Uczeń

Posiada informacje na temat różnych grup zawodowych (charakter wykonywanej pracy, wymagania
do konkretnego zawodu, przeciwskazania zdrowotne.

Rozwija swoje zainteresowania i umiejętności, wie jak się uczyć.

Rozwija umiejętność pracy w zespole (komunikatywność, zaangażowanie, właściwe relacje społeczne.

Prezentuje postawę szacunku do pracy.

Rozwija umiejętności pracy zespołowej, przełamywania barier środowiskowych oraz kształtowania właściwych relacji społecznych.

Zna czynniki trafnego wyboru szkoły i zawodu.

Rozwija umiejętność podejmowania decyzji.

Jest otwarty i przygotowany na wyznawania współczesnego świata (gotowość do zmian).

Posiada aktualną  wiedzę z zakresu rynku edukacyjnego, rynku pracy, zawodów przyszłości, kierunków studiów.

Zna swoje predyspozycje zawodowe, mocne i słabe strony i ograniczenia, umiejętności, zainteresowania
i uzdolnienia.

Posiada sprecyzowane zainteresowania, zdolności i możliwości w zakresie mocnych i słabych stron.

Rodzice

Zostaną wyposażeni w wiedzę z zakresu rynku edukacyjnego  – oferty szkół, kształcenie zawodowe, zdobywanie kwalifikacji zawodowych.

Zapoznają się z lokalnym rynkiem pracy.

Zostaną uświadomieni o istotnej roli rodzica/ opiekuna prawnego w procesie przygotowania dziecka do wyborów edukacyjno – zawodowych.

Uzyskają pomoc w rozpoznawaniu predyspozycji zawodowych dziecka i wspólnym planowaniu drogi zawodowej.

Poznają czynniki ważne przy wyborze szkoły.

Zaangażują się w pracę doradczą szkoły (np. prezentują swoje zawody, zakłady pracy, hobby, zainteresowania).

Zostaną wskazane źródła informacji – informatory, publikacje, adresy internetowe.

Nauczyciele

Współrealizują wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego w szkole.

Potrafią diagnozować potrzeby i zasoby uczniów.

Wykorzystują wiedzę o uczniu, pomagają mu określając jego ścieżkę edukacyjną i zawodową.

Umożliwiają rozwój zainteresowań, zdolności i talentów uczniów.

Realizują tematy zawodoznawcze.

Wspierają rodziców w procesie doradczym, udzielają informacji sugerując pracę ze specjalistą.

Włączają przedstawicieli instytucji i zakładów pracy w proces orientacji i doradztwa zawodowego w szkole.

Wyposażeni w materiały dydaktyczne, pakiet narzędzi diagnostycznych na poziomie VII i VIII klasy szkoły podstawowej, scenariusze zajęć do prowadzenia zajęć z doradztwa zawodowego.

Zapewnienie dostępu do aktualnych informacji z zakresu doradztwa zawodowego np. strony ORE - analizują losy absolwentów.

NA GÓRĘ