Zajęcia dodatkowe

PLANETA ROBOTÓW

W roku szkolnym 2017/2018 w naszej szkole odbywały się dodatkowe zajęcia kółka przedmiotowego „Planeta Robotów”. Zajęcia te organizowane były w ramach projektu „Eksperymenty i programowanie bez tajemnic – program rozwoju kompetencji kluczowych w Gminie i Mieście Nisko”.

Grupa liczyła 14 uczniów z klas piątych, szóstych i siódmych. Byli to pasjonaci chętni do zwiększania i rozwijania swojej wiedzy. Uczniowie chcący poszerzyć swoje zainteresowania logicznego, kreatywnego, samodzielnego i nieschematycznego myślenia. Pragnący rozwijać swoją pasję i zdolności wizualno – przestrzenne.

Celem zajęć „Planeta Robotów” było:

  1. poznanie zasad programowania,

  2. zapoznanie z pracą czujników: koloru, dotyku, ultradźwięków, światła,

  3. przyswajanie podstawowych pojęć w zakresie robotyki, informatyki, elektroniki oraz fizyki i matematyki,

  4. zapoznanie z pracą silników i kostki,

  5. zapoznanie z podstawami konstrukcji maszyn,

  6. nauka i doskonalenie czytania instrukcji,

  7. umiejętność korzystania z programu Lego Mindstorms UV 3,

  8. nauka i doskonalenie umiejętności stosowania algorytmów,

  9. rozwijanie wyobraźni przestrzennej,

  10. doskonalenie umiejętności przyswajania wiedzy przez połączenie nauki z zabawą,

  11. kształtowanie nawyku poszanowania powierzonej cudzej własności oraz utrzymanie ładu i porządku,

  12. rozwijanie umiejętności pracy w zespole,

  13. rozwijanie wyobraźni przestrzennej.

Zajęcia odbywały się w sali lekcyjnej ze stałym dostępem do Internetu oraz wyposażonym w sprzęt multimedialny: tablica interaktywna, laptopy zakupione z projektu „Eksperymenty i programowanie bez tajemnic – program rozwoju kompetencji kluczowych w Gminie i Mieście Nisko”. Na zajęciach wykorzystywano także zestaw klocków MINDSTORMS UV 3 przeznaczony dla dzieci w wieku 10 – 14 lat. W jego skład wchodzą: Inteligentna Kostka EU 3 – mały komputer używany do sterowania silników robota i zbierania danych z połączonych czujników (odległości, światła, koloru, dotyku) oraz żyroskopu.

Na początku uczniowie budowali roboty z gotowych instrukcji (na wzór instrukcji Lego), pokazujących krok po kroku jakie klocki należy wziąć i jak je ze sobą połączyć. W kolejnych etapach nauki otrzymali pomoce za pomocą programów zapisanych na dysku w laptopach (zdjęcia i wskazówki konstrukcyjne). Po zbudowaniu robotów, uczniowie programowali je w specjalnie przygotowanym programie (zgodnie z wcześniej założoną funkcjonalnością).

NA GÓRĘ